Wervende Teksten

Je aanbod in de uitverkoop?

Dit klinkt tegenstrijdig én dat is precies de bedoeling. Want wanneer is een wervende tekst wezenlijk gericht tot de lezer? Overal lezen we teksten die producten of diensten aan de mens proberen brengen waarvan je je kunt afvragen of de mensheid daarmee gediend is. Dergelijke verkooppraatjes komen niet uit mijn typemachine rollen. Als tekstschrijver zet ik woorden op papier die een brugfunctie vervullen zodat met de tekst een direct contact tussen de doelgroep en het aanbod tot stand komt.

Waardevolle zaken
Er zijn veel hardwerkende ondernemers en bevlogen organisaties die een waardevolle bijdrage leveren aan onze samenleving. In de vorm van praktische producten, doordachte diensten en klare kennis. Kwaliteit verkoopt zichzelf én nog beter als meer mensen er kennis van kunnen nemen. Een goed geschreven blog, folder, advertorial, e-nieuwsbrief, whitepaper, uitnodiging of mailing nodigt mensen uit en brengt hen in contact met informatie, diensten en producten waar ze behoefte aan hebben.

Sollicitatiebrief als kruiwagen
En denk ook eens aan je sollicitatiebrief. Jij kent je meerwaarde wanneer je een functie gaat vervullen, maar als je dat onduidelijk verwoordt in je sollicitatiebrief, dan weet de HR-manager niet dat jij de meest geschikte kandidaat bent. Je kwaliteiten, competenties en ervaring zijn waardevolle eigenschappen die, op de juiste manier belicht, je in contact brengen met die leuke organisatie en dito baan die jou op het lijf geschreven is. En naast schrijftips en ideeën voor de inhoud kan ik ook een eigentijdse, bij jou passende opmaak van jouw sollicitatiebrief en curriculum vitae (cv) voor je realiseren.

AICDAS, koopgedrag in zes stappen
Handel is al zou oud als de weg naar Rome en na vele succesvolle transacties werd uiteraard een patroon zichtbaar. Zo ook bij het aanbieden en verkopen van producten en diensten via het geschreven woord. Er wordt bij het schrijven van wervende teksten al ruim 120 jaar gebruik gemaakt van het AIDA-model, dat eigenlijk ontstaan is als de ‘AIDAS slogan’, maar dat voor de volledigheid ook wel het AICDAS-model genoemd wordt.

Schrijven als behoeftebevrediging
Wanneer mensen op zoek zijn naar een dienst of product via het geschreven woord, dan hebben zij behoefte aan een bepaalde structuur in die tekst. De tekstonderdelen van het AICDAS-model helpen de schrijver om hieraan tegemoet te komen. Deze methode voor het opbouwen van een tekst is waardevol, maar niet zaligmakend. Om jouw teksten vorm te geven, maak ik er op een creatieve en professionele manier gebruik van. Al naar gelang het doel met de tekst verwissel ik de volgorde of laat een onderdeel weg omdat de tekst dan beter overkomt en meer aansluit bij de behoefte van de lezers. En soms laat ik het model helemaal los omdat jouw aanbod niet meer nodig heeft dan een heldere omschrijving.

Contactformulier

    Honorarium

    Dit is afhankelijk van een aantal factoren en dus altijd maatwerk. Zaken die meespelen zijn de complexiteit van de opdracht, gevraagde creativiteit en voorbereidend onderzoek, de frequentie van onze samenwerking, gewenste deadlines en jouw portemonnee of het budget van de organisatie.

    Het honorarium, de tegenprestatie voor mijn diensten in de vorm van een ‘ereloon’, ligt tussen de €35 en €65 per uur, afhankelijk van bovenstaande factoren. In de meeste gevallen spreken we samen een vast honorarium per project af.