Beeld Phil Nijhuis
De moed van de waarachtige mens
Parrhésia als tegenkracht tegen de opgelegde realiteit
“Zelfs al ben je een minderheid van één persoon,
de waarheid is en blijft de waarheid.”
Mahatma Gandhi (1869-1948)
“Hoe verder een samenleving vervreemdt van de waarheid,
des te meer zal zij hen haten die de waarheid spreken.”
George Orwell (1903 – 1950)
Parrhésiewattes?
Het moedig uitspreken van een ongemakkelijke waarheid. Dat is wat parrhésia volgens de filosoof Michel Foucault (1926 – 1984) betekent. Het woord is afkomstig uit de antieke beschaving van Griekenland (5e eeuw v. Chr.) en betekent letterlijk ‘alles wat wordt gezegd’. En omdat er veel nuances mogelijk zijn, wordt het woord parrhésia onvertaald gebruikt zodat de oorspronkelijke bedoeling bewaard blijft: de waarheid spreken als belangrijk onderdeel van ieders persoonlijke bestaansethiek.
Actief burgerschap binnen onze democratie
Parrhésia behelst ook de morele plicht om de waarheid te spreken voor het gemeenschappelijk goed. Een democratie waarin ‘het volk heerst’, kan niet bestaan zonder vrijheid van meningsuiting van dat volk.
Twee belangrijke zaken moeten hierbij in ogenschouw worden genomen.
1. Vrijheid van meningsuiting is nu een negatief recht
Binnen onze democratie is deze vrijheid een negatief recht gebleken aangezien deze aan de burgers is verleend door de overheid via de grondwet. Dit verzwakt de kern van parrhésia omdat dit een intrinsieke ‘manier van leven’ veronderstelt. Anders gezegd; de parrhésiast (de waarachtige mens) ontwikkelt een zuivere relatie in en met zichzelf, omarmt de waarheid en spreekt vandaaruit bewust met vrijmoedigheid. Wanneer een samenleving akkoord gaat met een aan hen toegestaan recht, dan is het niet langer een onlosmakelijk onderdeel van je menszijn en je uitingsrepertoire als betrokken burger.
Door Diafragmaarten; Anna Zeven, Vrouwenmars, Vrouwen voor Vrijheid, Utrecht d.d. 13-09-2020
2. De verschuiving van de macht door een uitdijende overheid
Ten tweede komt de respectievelijke macht van het volk iedere vier jaar te liggen bij een kleine groep vertegenwoordigers via een stemmingsprocedure bepaald door een meerderheid. De bevolking van onze democratie kan niet direct meeregeren, maar heeft blijkbaar een steeds verder uitdijende overheid nodig. De afstand tussen de politieke macht enerzijds en de bevolking anderzijds wordt hiermee steeds groter en de absolute macht verschuift daarmee van volk naar staat.
Het is daarom eveneens de taak van de parrhésiast om medeburgers te leren sceptisch te zijn tegenover de opgelegde realiteit door instituties zoals de overheid. Kritisch kunnen nadenken en zich bewust uiten begint met oprechte zelfzorg en een gefundeerd zelfvertrouwen, niet met opgelegde gehoorzaamheid, onmacht en afhankelijkheid.
Verdwijnt parrhésia als waarheidsdiscours, dan is de democratie reddeloos verloren, terwijl tegelijkertijd de democratie in zichzelf het mechanisme van vernietiging van waarheidspreken herbergt.

Willen we wel waarheid?
De politieke macht verschuilt zich achter een gigantisch overheidsapparaat met allerlei niet democratisch gekozen vertegenwoordigers en instituten die zichzelf bevoegdheden toeeigenen. Deze overheid is vervolgens afhankelijk van wet- en regelgeving uit Brussel. Kortom, als land zijn we onze zelfstandigheid en soevereiniteit kwijt en worden we meer en meer gecentraliseerd geregeerd via de EU door de lobbyisten van globalistische instituten (o.a. VN, WHO, WEF) en internationale bedrijven met multimiljardairs als grootste aandeelhouders.
Wanneer je als mens alle controle, zeggenschap en zelfstandigheid kwijt lijkt te raken, dan is de neiging groot om terug te vallen in overlevingsgedrag.
“Als mensen de waarheid liever niet willen horen of zien, maakt een leugen meerof minder niet zoveel uit. De mediaconsument die vooral hapklare brokken informatie en vermaak wil hebben, die tevreden is met brood en spelen en die niet wil weten hoe de wereld werkelijk in elkaar steekt, roept de leugens over zich af.”
“Als je de moed hebt te handelen in de wereld vanuit je eigen geraaktheid, los van aangeleerde oordelen over goed en kwaad, dan ontdek je dat je rijkelijk gezegend bent met talenten om vorm te geven aan wat jou innerlijk beweegt.” Bram Moerland
Auteur: Esther Hoek-Vroklage
Gerelateerde berichten
De dag van de koekoek
Esther Hoek - Vroklage2021-08-06T10:13:20+01:0023 mei, 2021|
De Dag van de Koekoek Hoe wij tijdens een dag giften een bijzonder cadeau ontvingen "Zie, Ik zend u als schapen te midden van de wolven; wees dus bedachtzaam als slangen en argeloos [...]
DOR in diepe lagen
Esther Hoek - Vroklage2021-05-23T13:43:25+01:0025 april, 2021|
DOR in diepe lagen; menselijk ingrijpen met vérstrekkende gevolgen Giften van LOFAR, de grootste radiotelescoop ter wereld “We zouden ons bewust moeten zijn van iedere stap die ons met de aarde verbindt. We [...]
Vitale levensenergie verder onder vuur
Esther Hoek - Vroklage2021-03-29T14:21:09+01:0029 maart, 2021|
Vitale levensenergie verder onder vuur; bomenkap, watermisbruik en stralingsintensivering Hoe je signalen in jouw omgeving duidt en wat eraan te doen is “Wanneer je de volledige verantwoordelijkheid voor je leven op je neemt, kun [...]
Bedrijfspagina op LinkedIn